SHARE

News

De 4 opmerkelijkste trends van CES 2020

Wie benieuwd is naar de nabije toekomst, ziet op het Amerikaanse CES – de Consumer Electronics Show – zijn wens in vervulling gaan. De jaarlijkse technologiebeurs in Las Vegas is een hoogmis voor al wie met technologische innovatie bezig is. Elk jaar tekenen er grote en kleine bedrijven van over de hele wereld present om hun recentste tech-ontwikkelingen voor te stellen. Een terugblik in 4 opmerkelijke trends.

1. Het belang van data blijft toenemen

Dat de stelling ‘data is het nieuwe goud’ nog niks aan relevantie heeft ingeboet, is op CES nog maar eens duidelijk geworden. Een belangrijk thema dit jaar was ‘automotive technology’, en ook daar kan je niet om het belang van data heen. Een zelfrijdende auto verzamelt per dag 40 terabyte data. Zo’n gigantische hoeveelheid kan je enkel met een cloudoplossing verwerken.
De cloud laat immers een quasi onbeperkte opslagcapaciteit en rekenkracht toe en is de katalysator van een exponentiële versnelling van technologische ontwikkeling. Wél ontstaat er stilaan een nieuwe bottleneck, namelijk hoe snel je die data in de cloud krijgt. Een performant 5G-netwerk wordt cruciaal voor alle innovaties waar grote hoeveelheden data mee gemoeid zijn. 

2. Het dagelijkse leven wordt technologisch

Een heel paviljoen was gewijd aan technologie voor gezinnen en huishoudens, met heel wat smart home-oplossingen. Zelfs bij de kapper ontsnap je binnenkort niet aan slimme innovaties. Wella – een producent van shampoo en haarkleuring – ontwikkelde een robot die haarkleuren mengt. Met behulp van AI projecteert de spiegel meteen hoe die haarkleur je zou staan.
In supermarkten zal je binnenkort je winkelkar tussen de securityrobots laveren. Die scannen de omgeving en maken constant een inventaris op. Van zodra er iets gestolen wordt, merkt de robot dat op. Het is niet toevallig dat de technologische innovatie zich stilaan in alle sectoren doorzet. Veel van de beschikbare technologieën worden namelijk steeds goedkoper. 

3. Ook (Belgische) start-ups vinden hun weg

Ook start-ups en scale-ups hebben vandaag hun plaats op de beurs. Steeds meer komen de innovaties bovendien uit Europese hoek, terwijl China enkele jaren geleden de kroon spande. Sommige start-ups hebben al marktklare producten, andere verzamelen nog kapitaal. Hun naamsbekendheid en geloofwaardigheid stijgt in elk geval aanzienlijk na hun aanwezigheid op CES, wat voor dergelijke jonge bedrijven een enorme boost betekent. Tegelijk biedt CES hen een netwerk om de blik meteen internationaal te richten. Opmerkelijk is dat die start-ups producten en ontwikkelingen van hoge kwaliteit brengen, ook en voornamelijk Belgische bedrijven.

Het Belgische Expopolis creëert virtuele beurzen als een kopie van of aanvulling op fysieke expo’s. Zo krijgen bedrijven die er niet bij kunnen zijn alsnog een plaats op de virtuele beurs. Een hogeschool voor ingenieurs houdt elk jaar een jobbeurs, maar moest de voorbije jaren door plaatsgebrek veel bedrijven teleurstellen. Dankzij Expopolis kunnen ze de 80 aanwezige bedrijven uitbreiden tot 300. In de virtuele beurs kan je filmpjes, keynotes, documentatie en handleidingen uploaden. Zo functioneert de virtuele beurs ook als contentcenter, en zou je zelfs een virtueel opleidingscentrum kunnen bouwen.

4. Elk bedrijf is een technologiespeler

Dé vaststelling van CES was dat vandaag bedrijven uit alle sectoren technologisch innoveren. Ook traditionele bedrijven die je voorheen niet op CES zag. P&G stelde bijvoorbeeld AI-bestuurde tandenborstels en wc-papierrobots voor. Daarnaast slaan spelers vaker de handen in elkaar, zoals Uber en Hyundai die een vliegende taxi ontwikkelden.
Dat de grenzen tussen sectoren vervagen, bewijst Sony door een auto te bouwen. Toyota gaat zelfs een hele smart city bouwen. Een ander interessant voorbeeld kwam van Linksys, een producent van klassieke wifimodems. Zij brengen een modem op de markt die met sensoren registreert wie er zich in het gebouw bevindt en wanneer iemand valt of zelfs stopt met ademen. In geval van nood belt de modem zelf de hulpdiensten. Zelfs een nichebedrijf als Linksys begeeft zich zo op gebieden als gezondheid en persoonlijke veiligheid.

Wie niet mee is, is gezien

Na het bezoek aan CES werd nog maar eens duidelijk dat de technologie razendsnel evolueert en dichterbij is dan je denkt. Pakweg 10 jaar geleden liep iedereen nog met een Blackberry rond, en binnen 10 jaar zal de wereld er weer volledig anders uitzien. Een enorme acceleratie is aan de gang, aangevuurd door cloudoplossingen en binnenkort het 5G-netwerk.
Zijn we er in België klaar voor? De technologie is er, maar de mindset moet rijpen. Early adopters zijn er altijd, net zoals conservatievere bedrijven die een eerder afwachtende houding aannemen. Maar één ding is duidelijk na CES 2020: bedrijven die niet mee evolueren zullen onder druk komen te staan en op termijn zelfs verdwijnen. Een goede partner die de technologische vernieuwing faciliteert is daarom cruciaal.

Jouw bedrijf futureproof maken? Dat doe je door naar de cloud te migreren.

Met je KMO migreren naar de cloud: hoe begin je eraan?

 

 

Geschreven op januari 23 door

Bovée Maarten

Cloud Enablement Guy | Bedrijven helpen groeien | Moderne werkplek | Ondernemer | Houdt van Crossfit en lopen

Vind me op

Gerelateerde artikelen

Haal meer uit Microsoft Teams

Workplace of the future

Haal meer uit Microsoft Teams

Deel 4: automatiseer je workflows met app-integraties Steeds meer bedrijven streven naar de New Ways of Working (NWOW). Maar wat houden die precies ...

Lees meer
Dirk Roelandt (Account Plus): “De cloud geeft mij gemoedsrust”

Cloud & IT Case

Dirk Roelandt (Account Plus): “De cloud geeft mij gemoedsrust”

Bij advies- en accountancykantoor Account Plus zagen ze jarenlang servers komen en gaan. Voor zaakvoerder Dirk Roelandt was de maat vol. Hij besloot ...

Lees meer
De laatste ontwikkelingen in cloud computing en SaaS in je mailbox?