SHARE

Workplace of the future

Haal meer uit Microsoft Teams

Deel 3: bestanden opslaan en delen met Teams

Steeds meer bedrijven streven naar de New Ways of Working (NWOW). Maar wat houden die precies in? En hoe realiseer je ze? Zoals alle wegen naar Rome leiden, gaan er ook heel wat richting een moderne werkomgeving. Maar hoe ben je zeker dat je de beste afslag kiest? Onze GPS stuurt ons langs Microsoft Teams. In een vierdelige blogreeks doen we de tool volledig uit de doeken. 

In dit derde deel zien we het groots: we nemen de functionaliteiten van Microsoft Teams onder de loep, en dat in combinatie met SharePoint en OneDrive. Door deze drie tools op elkaar af te stemmen, kan je je bedrijfsdatabase stroomlijnen en bestandsopslag verbeteren. Met OneDrive ga je in de cloud aan de slag met je eigen documenten. Daarna leg je die via Teams voor aan je collega’s voor feedback, en het afgewerkte resultaat deel je via SharePoint met de hele organisatie.

Benieuwd naar wat je allemaal kan met Teams?

Schrijf je in voor de Teams-opleidingen van ASPEX

Een handige hub voor al je bestanden

Met Teams als verbindende factor tussen SharePoint en OneDrive, creëer je een samenwerkingsplatform waarmee je veilig bestanden deelt en snel toegang krijgt tot de nodige informatie. Het file management van Teams zorgt ervoor dat je niet langer meerdere platformen moet doorzoeken.
 
Wanneer je een nieuw team aanmaakt, wordt hieraan automatisch een nieuwe Office 365-groep en SharePoint-site aan gekoppeld. Daar kan je alle projectgerelateerde bestanden opslaan, zodat het hele team er toegang toe heeft. Microsoft Teams synchroniseert ook met OneDrive, zodat je je bestanden overal kan bewerken. Je kan dus eerst je werk zelf opslaan om het daarna te delen in het team. Daar kan je feedback vragen of samen verder werken aan hetzelfde bestand.

De voordelen van centrale bestandsopslag

Verhoogde productiviteit
Met SharePointlijsten en -bibliotheken, Microsoft Flow, OneDrive en PowerApps transformeer je zowel eenvoudige als complexe processen en verhoog je je productiviteit. Je verliest namelijk geen tijd meer met het doorzoeken van elk apart platform en hebt specifieke samenwerkingshubs waar teams aan projecten kunnen werken. Bovendien helpen Microsoft Flow en PowerApps je om je processen te automatiseren. Hoe dat werkt, ontdek je in de laatste blog uit deze reeks.

Bedrijfskennis samengebracht
Door een teamsite aan Microsoft Teams te koppelen, creëer je een centrale database voor je in-house kennis. Projectteams, afdelingen en divisies hebben zo snel en eenvoudig toegang tot alle know-how via pagina’s, lijsten en bibliotheken. Vanachter hun desk op kantoor, maar ook thuis of op locatie.  

Vlottere samenwerking
SharePoint maakt het delen van bestanden gemakkelijker en verbetert de samenwerking doorheen de hele organisatie. Stuur je collega’s een bericht of deel informatiebronnen en nieuws met je team. Je kan binnen je organisatie zelfs communities oprichten gebaseerd op gemeenschappelijke interesses, doelen of procedures. 

Meer weten over de mogelijkheden van Microsoft Teams?

Houd dan zeker onze evenementenpagina in de gaten. We organiseren regelmatig Teams-opleidingen bij Microsoft. 

Passen deze data niet?

Vraag hier een demosessie aan

Geschreven op februari 6 door

Kaj Gorremans

Vind me op

Gerelateerde artikelen

Haal meer uit Microsoft Teams

Workplace of the future

Haal meer uit Microsoft Teams

Deel 4: automatiseer je workflows met app-integraties Steeds meer bedrijven streven naar de New Ways of Working (NWOW). Maar wat houden die precies ...

Lees meer
Dirk Roelandt (Account Plus): “De cloud geeft mij gemoedsrust”

Cloud & IT Case

Dirk Roelandt (Account Plus): “De cloud geeft mij gemoedsrust”

Bij advies- en accountancykantoor Account Plus zagen ze jarenlang servers komen en gaan. Voor zaakvoerder Dirk Roelandt was de maat vol. Hij besloot ...

Lees meer
De laatste ontwikkelingen in cloud computing en SaaS in je mailbox?